26 Temmuz 2014 Cumartesi

Marks'ı aşanlar...




Faiz Cebiroğlu
faizce@hotmail.com

Türkiye'de, moda oldu: Marks'i aştım. Lenin'i aştım diye. Moda, Fransızcadır, bir davranış biçimi de oluyor. Moda, güncelde kalmak içindir: Güncelde kalabilmek için, bir öncekini ”yadsımak” ya da ”inkâr” etmek oluyor. Marks'ı ya da Lenin'i aştığını iddia eden  bu modacılar, güncelde kalmanın mücadelesini veriyorlar. 

Aşmak nedir, gerçekten bilmiyorum. Bu sözcüğü, ne sözlü, ne de yazılı olarak hiç kullanmadım. Anlamını bilmediğim sözcükleri kullanmam. Peki aşmak nedir?

Aşmak sözcüğünü, 1978'lerde, Antakya, Dursunlu köyünde, babamdan duymuştum.  Bana, Arapça ile; ”se- naktau Cibal!” Türkçesi: ” Dağları keseceğiz!” Dağlar nasıl kesilir? Kesilir, sarp dağlar ”aşılarak” kesilirmiş! Çok dağ kestik. Çok dağ aştık!

Her dağ,  ”kestiğimizde” bir önceki dağı yadsıdık! Her dağ, aştığımızda, bir önceki dağın  ”tırmanma” basitliğini anlattık.

Aşan aşıyor. Aşanlar  dağ ”kesiyor!”

Bugünkü modacılar hangi dağı ”kesmişler” ya da ”aşmışlar?”

Marks'ı ”aşanlara”  ya da ”kesenlere”, bakıyorum,  bir arpa boyu yol ”aşmamışlar!” Nedense, aklıma, Pertev Naili Boratav'ın masal kitabı geldi: Az gittik, Uz Gittik. Evet;  “Az gittik uz gittik. Dere tepe düz gittik. Bir de dönüp baktık ki bir arpa boyu yol gitmişiz,” 

Marks'ı ya da Lenin'i aşanlara bir bakın:

”Marks'ı aştım: Devlet ve ulus istemiyorum!”

”Marks'ı aştım: Cumhurbaşkanlığı seçimlerinde ilk oyum Selahattin Demirtaş'a, ikinci turda, Ekmel ed-Din'e veriyorum”. 

Bu mudur,  Marks'ı aşmak?

Bu mudur, politikacı olmak?..

Ama ne yazık ki, Türkiye'de, aşmak,  moda oldu.  Güncelde kalmak içindir. Güncelde kalmak için şunu, bunu ”aştım” diyenler, hayatlarında  ne dağ aşmışlar ne de dağ kesmişler!

Evet....Antakya, Dursunlu köyünde dağlar aştık: Babam,  ”Sevfa naktu-Cibal!” derdi.

Dağları ”keseceğiz” yani dağları ”aşacağız” demek oluyor.

Aşacağız.  Dağdan dağa koşacağız. En yüksek dağlarda adımızı ve kimliğimizi yazacağız!

Mücadelemiz, alpinist oldu.: Dağcılıktır.

Tırmanacağımız  dağlarda bayrağımız olacak:  Kimliktir!

Hiç yorum yok: